Uitgelicht standaard

We proberen bij Catch52 altijd zo snel mogelijk over culinaire events of nieuwe zaken te schrijven, maar wegens algehele drukte komt het soms voor dat een stukje over een bepaald onderwerp even op zich laat wachten. Vandaar dat jullie nu pas kunnen lezen over onze bevindingen op de Horecava. Die is alweer ruim een week geleden afgelopen maar ik vind het toch de moeite waard om er een stukje aan te wijden. Het is immers dé beurs in Nederland op het gebied van eten, drinken en horeca. De gehele RAI werd gebruikt, het aantal stands was duizelingwekkend.

Het publiek dat in de week van de Horecava de hoofdstad met een bezoekje vereert varieert dan ook van de eigenaar van een strandtent in Zandvoort (achter in de 40, jongensachtig warrig kapsel, een door de zeewind en zonnebank getekend gezicht en bergschoenen met daarboven een makkelijke spijkerbroek en coltrui) tot de uitbater van bingovereniging ´het Haesje´ in Zutphen (bierbuikje, matje in de nek, voorgerold sjekkie achter het oor. En haar man of minnaar is ook van de partij en die ziet er eigenlijk precies hetzelfde uit).

Het is voor veel bezoekers dan ook echt een dagje uit naar de grote stad waar ze al lang naar uit kijken (‘misschien zien we nog wel een BN-er!’). Naast de vele gladde verkopers die je hijgend en kwijlend hun winkel-voor-een-week in proberen te lokken, kijk je dus ook je ogen uit naar alle bezoekers. Maar er is meer! Seminars, kook workshops, wedstrijden, presentaties en een heuse bierhal waar zo´n beetje alle grote jongens maar ook de kleinere brouwerijen aanwezig zijn.

Navraag leert dat er op de beurs zelf niet zo heel veel wordt verkocht, het gaat er als bedrijf vooral om dat je er staat voor je naamsbekendheid en om je vaste klanten een handje te schudden. De meeste mensen koekeloeren even binnen om te zien of er gratis hapjes, drankjes of gadgets zijn om in de boodschappentas te gooien, net als op de huishoudbeurs. Als je een beetje je best doet, ga je inderdaad met tassen vol spulletjes naar huis en hoef je ook de komende twee dagen niet meer te eten of drinken.

Er staan genoeg mooie bedrijven op de beurs die topproducten verkopen en echt een goed verhaal hebben, dit jaar was er gelukkig ook veel aandacht voor verantwoord en biologisch eten. Ik moet echter eerlijk zeggen dat ik wel schrok van het enorme aanbod aan rotzooi dat anno 2013 nog steeds gretig aftrek vindt. Smerige halffabricaten, poedertjes, kant-en-klare sauzen, Knorr en Johma die gretig inspringen op de luiheid van sommige ondernemers met weer een nieuw gruwelijk bedenkseltje uit hun koker… ik was echt oprecht verbaasd. Als horeca ondernemer mag je natuurlijk klagen dat gasten wegblijven en dat de markt onder druk staat vanwege de recessie. Maar als je jezelf er zo makkelijk vanaf maakt door spul te kopen dat stijf staat van de E-nummers, dat je alleen nog even  au bain-marie hoeft op te warmen en zo door kan schuiven naar je gasten, dan heb je geen recht van spreken als je zaak leeg blijft.

Maar goed, ik wil hier geen zuur stukje van maken, hoor! Zoals gezegd staan er ook enorm veel top-ondernemers die juist iets aan deze beurs toevoegen en het de moeite waard maken om richting de RAI te fietsen. Dus mocht je via-via een keer aan vrijkaarten kunnen komen (kaarten kosten immers 50,00 euro per stuk), dan zou ik dat zeker doen. Je kijkt je ogen uit!