Uitgelicht standaard

Vorige week was het weer zover, de Horecava in de RAI. Zoals je in de de titel kunt lezen waren er ook dit jaar weer waanzinnig goede ideeën en ontwikkelingen op eet- en drinkgebied. Want zeg nou zelf, hoe vaak heb je zelf niet in het holst van de nacht je tanden in een frikandel gezet met maar één gedachte in je benevelde hoofd: waarom is deze frikandel in godsnaam niet vierkant? Dat maakt de beleving van dit stuk kwaliteitsvlees toch veel intenser? Nou, er zijn een paar knappe koppen in het snack-laboratorium bij elkaar gekomen en de vele duizenden ingezonden brieven en boze tweets bleven niet onopgemerkt, dit jaar op de markt, eindelijk: de vierkante frikandel! Top!

Maar er was meer. Natuurlijk waren alle markten binnen de horeca goed vertegenwoordigd. De grote jongens zoals de bierbrouwers, groothandels en bijvoorbeeld oven-gigant Rational die traditiegetrouw een enorme stand heeft waar koks met hoge mutsen en een opgeplakt microfoontje de hele dag door de oven volgooien met van alles en nog wat en aan één stuk door het evangelie van Rational verkondigen en waarom die dingen zo godsgruwelijk duur zijn.

 

Dit jaar bezochten we ook de Wine Professional (WP), een aparte hal van de RAI waar je ook aparte kaarten voor moest aanschaffen. De opzet van de WP is een stuk exclusiever dan de Horecava, bij het registreren en binnenkomen heb je ook een beetje het idee dat je op audiëntie gaat bij Obama. Veel mensen strak in pak die polsbandjes controleren, erop toezien dat je geen tasjes van de Horecava meeneemt, geen sportschoenen aanhebt of ander afwijkend gedrag vertoont. Als je daar allemaal doorheen bent begint de gezelligheid. Een hostess deelt een wijnglas uit en je kunt je onderdompelen in de wereld van WIJN! En niet zo’n klein beetje ook, vele tientallen importeurs en handelaren zijn present met hun flessen open.

Ook onze vrienden van de Grapedistrict zijn aanwezig en zorgen voor een frisse wind door de kleine hal aangezien het vooral veel traditionele wijnkenners zijn met moeilijke blik, peinzend in de verte turend als ze het glas aan hun mond zetten. Maar laat je niet om de tuin leiden door de titel, naast wijn stands stonden er ook enkele leveranciers van producten uit het hogere segment zoals het Vlaamsch Broodhuys, Buscaglione, Nice to Meat en Livar. Mooie merken die, om begrijpelijke redenen, geen zin hadden om in de mega-hallen van de Horecava te verzuipen en op deze manier een meer select publiek willen bereiken.

Dus na een middagje slenteren door de mega-hallen van de buren, was de Wine Professional een welkome afwisseling. Ook omdat de Horecava dit jaar (en eigenlijk alle voorgaande jaren) weinig vernieuwend was, op een enkele snack-uitvinding na dan…